Kunta-alan lakko Turussa: uusimmat tiedot

 

JHL:n, Jukon ja Jytyn lakko vaikuttaa laajasti Turun kaupungin palveluihin keskiviikosta 6.4. torstaihin 7.4.2022. Muutoksia on kaupungin palveluissa eli hyvinvoinnin, kasvatuksen ja opetuksen, kaupunkiympäristön ja vapaa-ajan toiminnoissa sekä Fölin ja Lounais-Suomen Jätehuollon toiminnassa.  Asiakaspalvelupisteet ovat joko suljettuna tai avoinna supistetusti.

Lakon aikana Turun kaupungin henkilökuntaa on laajasti pois töistä kaikista kaupungin palveluista. Palvelut suljetaan, koska niitä ei pystytä lakkotilanteessa turvaamaan. Kaupungin palvelut pyritään avaamaan lakon päätyttyä mahdollisimman nopeasti.

Tähän tiedotteeseen on koottu tiistain 5.4. jälkeen varmistuneet uudet tiedot, erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyen.

Kaikki lakkoon liittyvät palvelumuutokset ovat luettavissa Turun kaupungin verkkosivuilla osoitteessa www.turku.fi/lakko.

Kaupungin asiakaspalvelu toimii supistetusti

Kauppatorin Monitorin ovet ovat avoinna keskiviikkona ja torstaina kello 9–16, koska Kela palvelee normaalisti. Kaupungin palvelut ovat kuitenkin pääosin kiinni. Monitorin puhelin- ja chat-palvelut on suljettu. Skanssin Monitorin asiointipalvelu on auki kello 9–16 ja Kela palvelee ajan varanneita asiakkaita.

Kaupungin puhelinvaihde on kiinni lakkopäivinä kokonaan. Matkailuneuvonta palvelee vain puhelimessa ja chatissa. Työllisyyspalveluissa lakon ulkopuolelle on rajattu työkeskus ja työllistetyt.

Sosiaali- ja terveyspalveluissa keskitytään kiireelliseen hoitoon

Lakon aikana Turun terveysasemilla keskitytään kiireelliseen hoitoon, eikä kiireetöntä hoitoa voida antaa kahden lakkopäivän aikana. Peruuntuneista kiireettömistä vastaanottoajoista tiedotetaan suoraan potilaille. Jos vastaanottoaikaa ei ole peruttu, voi vastaanotolle tulla sovittuna aikana. Varattuja aikoja ei tarvitse erikseen varmistaa terveysasemien puhelinpalvelusta.

Suun terveydenhuollossa joudutaan lakon vuoksi perumaan aikuisten tutkimuskäyntejä ja kiireettömiä käyntejä. Asiakkaisiin otetaan suoraan yhteyttä tekstiviestillä tai puhelimitse. Uusi aika ilmoitetaan suun terveydenhuollosta asiakkaalle. Lakon aikana järjestetään kiireellinen ja päivystyksellinen sekä alle 18-vuotiaiden hammashoito, erikoishammaslääkärivastaanotot ja opetushammashoitolan vastaanotot.

Perhe- ja sosiaalipalveluissa lakko vaikuttaa useisiin palveluihin. Lakon aikana turvattuina ovat sosiaalipäivystyksen ja Orikedon palvelukeskuksen toiminta. Sosiaalityön asiakkaiden palveluihin voi tulla muutoksia ja varattuja asiakasaikoja on peruttu etukäteen.

Lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon yksiköissä ei vastaanoteta asiakkaita lakon aikana. Sosiaalipäivystys hoitaa akuutit ja päivystykselliset asiat. Sosiaalityön alkupalveluiden puhelinpalvelu pidetään avoinna kiireellistä neuvontaa ja ohjausta varten, mikäli lakkopäivinä töissä on riittävästi henkilökuntaa.

Lakko vaikuttaa merkittävästi ehkäisevän terveydenhuollon toimintaan (äitiys- ja lastenneuvolat, perheohjaus, lapsiperheiden kotipalvelu, ehkäisyneuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, koulujen psykiatristen hoitajien palvelut sekä ravitsemusterapia). Kaikkia lakkopäiville varattuja aikoja ei pystytä perumaan etukäteen. Puhelinpalvelussa voi olla hitautta ja ruuhkaa, mutta pyrimme vastaamaan ajanvarauksia koskeviin kysymyksiin.

Oman neuvolan vastaanottotilanteen voi käydä tarkistamassa myös paikan päällä. Neuvolan lääkäriajat toteutuvat pääosin. Jos sovittu aika neuvolapalveluissa tai kouluterveydenhuollossa ei lakon vuoksi toteudu, pyydämme asiakkaita varaamaan uuden ajan olemalla yhteydessä omaan terveydenhoitajaan tai soittamalla puhelinpalveluun. Myös lapsiperheille suunnatussa Pyydä apua-napissa saattaa olla vastausviivettä.

Sairaalapalveluissa joitakin toimenpideaikoja joudutaan perumaan. Potilaisiin ollaan suoraan yhteydessä puhelimitse. Mikäli aikaa ei ole peruttu, tulee poliklinikalle saapua normaalisti. Lakon vuoksi osastoilla ei ole osastosihteereitä, joten poliklinikoiden vastaanotoille ei tarvitse ilmoittautua.

Asiakkaiden ryhmä- ja kerhokuljetukset mm. kuntouttaviin toimintoihin perutaan lakkopäiviltä. Potilaskuljetusten osalta uusia tilauksia ei oteta vastaan lakkopäiviksi, mutta ennakkoon tilatut kuljetukset pyritään hoitamaan lakon aikana.

Sairaanhoitopiirejä koskevan hoitoalan lakon vaikutukset Turun kaupungin hyvinvoinnin palveluihin

1.4.2022 alkaneella Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriä koskettavalla hoitoalan lakolla on vaikutuksia myös Turun kaupungin hyvinvoinnin palveluihin. Laboratorio- ja kuvantamispalveluja tehdään vain Tyks kantasairaalassa. Lakon aikana resurssit on keskitetty hoitamaan kaikkein kiireellisin näytteenotto lähinnä sairaaloiden vuodeosastoilla ja poliklinikoilla.

Lakko vaikuttaa myös koronatesteihin ja koronadiagnostiikkaan. Lakon aikana otetaan näytteitä sairaalan potilaista ja laitoksissa olevista henkilöistä sekä rajoitetusti vakavan taudin riskiryhmään kuuluvista.

Koronatorjuntabussit eivät liikennöi, eikä T-sairaalan Drive in:ssä ole testiaikoja varattavissa Omaolon kautta. Turun kaupungin koronaneuvontapuhelin on avoinna lakon aikana arkisin kello 8–15 ja viikonloppuisin kello 9–15 numerossa 02 266 2714. Lisätietoja päivitetään turku.fi/korona-sivulle.

Lisätiedot:

henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen, p. 040 164 5393
kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen, p. 050 432 3646
sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa, p. 050 559 0571
vapaa-aikajohtaja Minna Sartes, p. 050 527 8163
kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi, p. 050 558 9210
joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte, p. 044 90 75 121

Uutissi Turust

Turust. fi on “Uutissi Turust” Facebook-sivuston sisarus.

“Uutissi Turust” on positiivine Facebook-sivusto, jolla on jo yli 59 000 seuraajaa. Meijän FB tavotta kuukaures lähes puali miljoona ihmist, ja sitoutuneitten määrä kasva kova faartti. Huumori ja yhres tekemine on meill tärkkiöi asioi.
Turust.fi sivult sää voit lukke Uutissi Turust jutui ja muutaki kiva. Tutustu Turunalueen yrityksiin ja palveluihin.



+358 44 5583151
https://www.turust.fi/
petri@turust.fi

Sivumme Facebookissa