”Vuonna 1910 Turussa oli hädin tuskin parisen-
kymmentä autoa. Niin paljon kuitenkin, että
asetettiin ”järjestyssääntö Turun kaupungin
automobiililiikenteelle”. Automobiilissa tuli
olla järjestysnumero sekä merkinantotorvi.
Suurin sallittu nopeus kaduilla oli päiväsaikaan
15 km tunnissa ja öisin 10 km tunnissa.
Maanteillä sai ajaa jopa 20 km tunnissa. Kuorma-
autoille sallittu ajonopeus oli tosin vain 8 km tunnissa.”
(Rauno Lahtinen: Turku 1911 – elämää sata vuotta sitten.
Turkuseura, 2010. Turkuseuran julkaisu, myynnissä Föripuodissa)
Avainsanat: #historia
Päiväkirjamerkintä – Telakan työläiseltä
Aurajoen rannassa 5.12.1917 Työpäivä tuntui poikkeuksellisen raskaalta, vaikka mitään ihmeellistä ei sattunut. Joen yli kävi jäinen tuuli ja nosti lakkini
Viikon turkulainen Pehr Johan Gylich
Turun Engelillä on omat pylväät Kun Boråsissa vuonna 1786 syntynyt kauppias ja arkkitehti Pehr Johan Gylich vuonna 1812 asettui
Radio Auran Aallot 40v alkutarina
Viikon turkulainen Lauri Ingman
Ingman varoitti ääriliikkeistä Turun piispat ovat olleet monessa mukana tarunhohtoisesta Henrikistä rauhanneuvottelijaksi asetettuun Mikael Agricolaan. Monipuolinen mies oli arkkipiispaksi
Kaupankäyntiä
”1600-luvun Turussa kauppaa käytiin keskiaikaiseen tapaan torilla. Aurajoen varressa myytiin veneistä muun muassa viljaa, kalkkia, sillejä, hylkeenrasvaa, kuparia ja rautaa.
5 – Turun palo
Turun palo alkoi Hellmannin talon katolta syyskuun 4. päivänä 1827. Turun palossa paloi 2345 rakennusta.