Kuva: Vill Media Oy
Viime aikoina on noussut keskustelua siitä, että Turkuun harkitaan ympäristövyöhykkeitä, joilla polttomoottoriautojen liikkumista keskustassa voitaisiin rajoittaa tai jopa kieltää. Vaikka tavoite vähentää liikenteen päästöjä ja edistää hiilineutraaliutta on tärkeä, keinot tämän saavuttamiseksi herättävät kysymyksiä erityisesti keskustan yrittäjien keskuudessa.
Keskustan elinvoiman tukeminen on kaikkien etu – ei vain yrittäjien, vaan myös asukkaiden ja kävijöiden. Jos liikkuminen tehdään liian vaikeaksi, asiakkaat suuntaavat ostoksille ja asioille helpompiin kohteisiin, kuten Skanssiin tai Myllyyn, joissa maksuton ja helppo pysäköinti houkuttelevat. Tämä ei vähennä päästöjä, vaan saattaa jopa lisätä niitä, kun matkat pidentyvät
Pienempiä päästöjä paremmilla pysäköintiratkaisuilla
Tutkimusten mukaan kaupunkiliikenteen päästöistä jopa 30 % voi johtua siitä, että autoilijat etsivät parkkipaikkaa. Tämä ilmiö on nähtävissä myös Turussa, ja se korostaa pysäköintiratkaisujen merkitystä.
Keskustassa pysäköintipaikkojen saatavuuden ja ohjauksen parantaminen ei ainoastaan vähentäisi turhaa ajelua, vaan myös sujuvoittaisi asiointia ja tukisi keskustan elinvoimaa. Se olisi myös askel kohti hiilineutraalimpaa Turkua, joka samalla palvelisi alueen asukkaita ja yrityksiä toisin kuin autoilun rajoittaminen tai kieltäminen kokonaan. Erityisesti lyhytaikainen maksuton pysäköinti liiketilojen edessä, kasvattaisi tilojen houkuttelevuutta ja toisi uusia palveluja keskustaan, kun liikkeissä asiointi helpottuu.
Kestävyys ja elinvoima eivät ole vastakohtia
Keskustan kehittämisessä tarvitaan tasapainoa. Vähähiilisyystavoitteet ja keskustan elävöittäminen eivät ole ristiriidassa, jos toimet suunnitellaan järkevästi. Yrittäjät haluavat olla mukana rakentamassa kestävää ja elinvoimaista Turkua, mutta tämä ei voi tarkoittaa sitä, että kaupungin keskusta näivetetään tekemällä siitä saavuttamaton.
Keskustan saavutettavuudessa on huomioitava myös eri väestöryhmien tasa-arvo ja muutokset väestörakenteessa. Ikääntyvä väestö ja lapsiperheet tarvitsevat mahdollisuuden päästä liikkumaan keskustaan helposti myös autolla. Tämä ei ole vain palvelukysymys, vaan myös tasa-arvokysymys – kaikilla ei ole mahdollisuutta siirtyä sähköautoihin tai käyttää joukkoliikennettä. Esteettömyys on oltava osa keskustan kehittämistä
Ehdotamme, että Turun keskustan kehittämisessä keskitytään konkreettisiin ja realistisiin ratkaisuihin, jotka tukevat yrittäjyyttä ja vähentävät päästöjä ilman, että kenenkään asiointi- tai toimintamahdollisuudet kärsivät.
Yrittäjät ovat valmiita tekemään osansa kestävän kehityksen puolesta, mutta muistutamme, että toimien on oltava oikeudenmukaisia ja kaikkien saavutettavissa.
Kirjoittaja on Janne Uoti
Turun Yrittäjien hallituksen varapuheenjohtaja
Avainsanat: #kevät
Vapun vieton historia on monivaiheinen ja se ulottuu pitkälle keskiajalle asti.

1. Alkuperä: Pyhä Valpuri Vapun nimi juontaa juurensa 700-luvulla eläneeseen pyhään Valpuriin (Saint Walburga), joka oli englantilainen luostarinjohtaja Saksassa.
Mämmi ”ilman mitään krumeluureja”

Mämmin historia on yllättävän pitkä ja mielenkiintoinen – se juontaa juurensa jopa keskiajalle, ja mahdollisesti vielä kauemmas. Vaikka nykyisin mämmi
Mistä ne pääsiäispuput oikein tuli?

Mistä ne pääsiäispuput oikein tuli? Vaikka pääsiäiseen Suomessa on perinteisesti kuulunut virpomista, pajunkissoja ja mämmiä, on monelle tuttu myös
4 vinkkiä kauniin kevätpäivän viettoon

1. Lyhyt luontoretki tai kävely lähimetsässä Kevään merkit – lintujen laulu, silmuja pukkaavat puut ja kirkastuva valo – piristävät
Yrityskyläs – Eve the Creator

Ulvilasta Australian kautta Liedon perälle. Tapaan Eveliina Sillanpään, kotoisasti Even, konttorissaan Turun keskustassa. Konttori on yhteistyötila, jossa toimii myös muita
Osallistu ja voita mahtava Brunssi kahdelle.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1150525413538597&set=a.659858589271951 Arvotaan10.4. Klikkaa linkkiä ja osallistu