Kireällä pakkasella autojen lämmitys vie ydinvoimalan verran sähköä

Fingrid:
Auton sisätilaa ei kuulu lämmittää, jos sähköpula uhkaa – kireällä pakkasella autojen lämmitys vie ydinvoimalan verran sähköä

Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan auton sisätilan lämmittäminen pitää lopettaa, jos sähköpulaa uhkaa. Autojen lohko- ja sisätilan lämmittimiin kuluu kireinä pakkasaamuina ydinvoimalaitoksen verran sähköä.

Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan autojen sisätilojen lämmittämisestä pitää luopua, jos sähköpula uhkaa. Autoja lämmitetään pakkasaamuina ennen töihin lähtöä, jolloin on muutenkin kova sähkön kulutuspiikki.

Yksikön päällikkö Jonne Jäppinen Fingridistä korostaa, että auton kylmä sisätila haittaa varsin vähän normaalielämää. Moottorinlämmitintä voisi kuitenkin käyttää.

– Jos vaihtoehtona on kiertävät sähkökatkot ja ihmisiä ilman sähköjä, aika fiksulta tuntuisi silloin, että harkiten käytettäisiin mukavuusjuttuja.

Autojen lämmitykseen kuluva tehomäärä on merkittävä, vaikka monissakaan autoissa ei ole sisätilanlämmitintä.

– Kireinä pakkasaamuina lohko- ja sisätilanlämmittimiin menee ydinvoimalaitoksen verran sähköä.

Autoja on miljoona ja autoa kohti sähköä menee kilowatista kahteen riippuen lämmittimen koosta ja siitä, onko sisätilanlämmitintä, Jäppinen laskee.

Sisätilanlämmitin poistaa myös jäät ja huurun ikkunoista, mikä lisää turvallisuutta. Jäppisen mukaan jäät voi kuitenkin raapata ikkunoista käsin ja käynnistetyn auton puhallin tekee loput.

Hän peräänkuuluttaa lämmityksessä säästämistä sitten, kun varoitellaan sähköpulasta. Nyt autoa voi lämmitellä rauhassa, sen mukaan mitä kukkaro kestää. Sähköpula voi tulla eteen kovilla pakkasilla, jolloin sähköverkko kuormittuu.

Autoa ei kuulu lämmittää läpi yön

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että energiatehokkuuden näkökulmasta auton lämmitys kannattaa aloittaa, kun lämpötila laskee nollaan tai sen alle. Yleinen verkkovirtaan kytkettävä lämmitin saisi olla pakkasesta riippuen päällä puolesta tunnista kolmeen tuntiin.

– Yli kolmea tuntia autoa ei kannata milloinkaan pitää lämmityksessä. Sen jälkeen se ei kovallakaan pakkasella lämpene enempää, mutta lämmön ylläpito vie koko ajan sähköä.

Vesalainen suosittelee hankkimaan ajastimen, jolla lämmitys pörähtää käyntiin itsekseen. Taloyhtiöiden tolpissa ajastimia on usein valmiina.

– Kun sähkön hinnat ovat kovat, ja sähköpulakin mahdollinen, toivoisin, että nyt ihmiset alkaisivat ymmärtää, ettei autoa kannata pitää johdon päässä koko yötä.

Kuva: Petri Vironen

Uutissi Turust

Turust. fi on “Uutissi Turust” Facebook-sivuston sisarus.

“Uutissi Turust” on positiivine Facebook-sivusto, jolla on jo yli 59 000 seuraajaa. Meijän FB tavotta kuukaures lähes puali miljoona ihmist, ja sitoutuneitten määrä kasva kova faartti. Huumori ja yhres tekemine on meill tärkkiöi asioi.
Turust.fi sivult sää voit lukke Uutissi Turust jutui ja muutaki kiva. Tutustu Turunalueen yrityksiin ja palveluihin.



+358 44 5583151
https://www.turust.fi/
petri@turust.fi

Sivumme Facebookissa