Fingrid:
Auton sisätilaa ei kuulu lämmittää, jos sähköpula uhkaa – kireällä pakkasella autojen lämmitys vie ydinvoimalan verran sähköä
Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan auton sisätilan lämmittäminen pitää lopettaa, jos sähköpulaa uhkaa. Autojen lohko- ja sisätilan lämmittimiin kuluu kireinä pakkasaamuina ydinvoimalaitoksen verran sähköä.
Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan autojen sisätilojen lämmittämisestä pitää luopua, jos sähköpula uhkaa. Autoja lämmitetään pakkasaamuina ennen töihin lähtöä, jolloin on muutenkin kova sähkön kulutuspiikki.
Yksikön päällikkö Jonne Jäppinen Fingridistä korostaa, että auton kylmä sisätila haittaa varsin vähän normaalielämää. Moottorinlämmitintä voisi kuitenkin käyttää.
– Jos vaihtoehtona on kiertävät sähkökatkot ja ihmisiä ilman sähköjä, aika fiksulta tuntuisi silloin, että harkiten käytettäisiin mukavuusjuttuja.
Autojen lämmitykseen kuluva tehomäärä on merkittävä, vaikka monissakaan autoissa ei ole sisätilanlämmitintä.
– Kireinä pakkasaamuina lohko- ja sisätilanlämmittimiin menee ydinvoimalaitoksen verran sähköä.
Autoja on miljoona ja autoa kohti sähköä menee kilowatista kahteen riippuen lämmittimen koosta ja siitä, onko sisätilanlämmitintä, Jäppinen laskee.
Sisätilanlämmitin poistaa myös jäät ja huurun ikkunoista, mikä lisää turvallisuutta. Jäppisen mukaan jäät voi kuitenkin raapata ikkunoista käsin ja käynnistetyn auton puhallin tekee loput.
Hän peräänkuuluttaa lämmityksessä säästämistä sitten, kun varoitellaan sähköpulasta. Nyt autoa voi lämmitellä rauhassa, sen mukaan mitä kukkaro kestää. Sähköpula voi tulla eteen kovilla pakkasilla, jolloin sähköverkko kuormittuu.
Autoa ei kuulu lämmittää läpi yön
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että energiatehokkuuden näkökulmasta auton lämmitys kannattaa aloittaa, kun lämpötila laskee nollaan tai sen alle. Yleinen verkkovirtaan kytkettävä lämmitin saisi olla pakkasesta riippuen päällä puolesta tunnista kolmeen tuntiin.
– Yli kolmea tuntia autoa ei kannata milloinkaan pitää lämmityksessä. Sen jälkeen se ei kovallakaan pakkasella lämpene enempää, mutta lämmön ylläpito vie koko ajan sähköä.
Vesalainen suosittelee hankkimaan ajastimen, jolla lämmitys pörähtää käyntiin itsekseen. Taloyhtiöiden tolpissa ajastimia on usein valmiina.
– Kun sähkön hinnat ovat kovat, ja sähköpulakin mahdollinen, toivoisin, että nyt ihmiset alkaisivat ymmärtää, ettei autoa kannata pitää johdon päässä koko yötä.
Ei kukka jaksais vähä appu anta

Ole mukana Lähilauantaissa! Pidetään lähiyritykset ja -palvelut hengissä!

Ole mukana Lähilauantaissa! Mikä Lähilauantai? Päivä, jolloin ostetaan lähialueen pk-yrityksistä ja tuetaan paikallisia oman kylän palveluita. Vedä siis 6.9. ostohousut
Dragonmelonta tuo yritykset sekä yhdistykset tekemään yhdessä hyvää

Kuva: Rabbit Visuals Oy Turun Yrittäjät ry järjestää Dragonmelonta-yleisötapahtuman 5.9.2025 yhteistyössä Raisio-Naantalin ja Airiston nuorkauppakamarien kanssa. Dragonmelonta on hyvänmielen
Hyvä muistaa tänäänkin

Kevytyrittäjä ei ole haamu. Hän tekee työtä, maksaa veroja ja luottaa yhteiskuntaan.

Kevytyrittäjä ei ole haamu, vaan tärkeän työn tekijä – mutta laki ei tiedä, kuka hän on Kevytyrittäjyys on Suomessa
Millan mielestä on aina kiva tulla töihin

Tapaan Milla Talosen viihtyisän hurmaavassa Kahvila Kisällissä, joka sijaitsee 1850-luvulla rakennetussa puutalossa aivan Luostarinmäen museokorttelin vieressä Vartiovuorenkadulla Turussa. Milla