Kuva: Vill Media Oy
Viime aikoina on noussut keskustelua siitä, että Turkuun harkitaan ympäristövyöhykkeitä, joilla polttomoottoriautojen liikkumista keskustassa voitaisiin rajoittaa tai jopa kieltää. Vaikka tavoite vähentää liikenteen päästöjä ja edistää hiilineutraaliutta on tärkeä, keinot tämän saavuttamiseksi herättävät kysymyksiä erityisesti keskustan yrittäjien keskuudessa.
Keskustan elinvoiman tukeminen on kaikkien etu – ei vain yrittäjien, vaan myös asukkaiden ja kävijöiden. Jos liikkuminen tehdään liian vaikeaksi, asiakkaat suuntaavat ostoksille ja asioille helpompiin kohteisiin, kuten Skanssiin tai Myllyyn, joissa maksuton ja helppo pysäköinti houkuttelevat. Tämä ei vähennä päästöjä, vaan saattaa jopa lisätä niitä, kun matkat pidentyvät
Pienempiä päästöjä paremmilla pysäköintiratkaisuilla
Tutkimusten mukaan kaupunkiliikenteen päästöistä jopa 30 % voi johtua siitä, että autoilijat etsivät parkkipaikkaa. Tämä ilmiö on nähtävissä myös Turussa, ja se korostaa pysäköintiratkaisujen merkitystä.
Keskustassa pysäköintipaikkojen saatavuuden ja ohjauksen parantaminen ei ainoastaan vähentäisi turhaa ajelua, vaan myös sujuvoittaisi asiointia ja tukisi keskustan elinvoimaa. Se olisi myös askel kohti hiilineutraalimpaa Turkua, joka samalla palvelisi alueen asukkaita ja yrityksiä toisin kuin autoilun rajoittaminen tai kieltäminen kokonaan. Erityisesti lyhytaikainen maksuton pysäköinti liiketilojen edessä, kasvattaisi tilojen houkuttelevuutta ja toisi uusia palveluja keskustaan, kun liikkeissä asiointi helpottuu.
Kestävyys ja elinvoima eivät ole vastakohtia
Keskustan kehittämisessä tarvitaan tasapainoa. Vähähiilisyystavoitteet ja keskustan elävöittäminen eivät ole ristiriidassa, jos toimet suunnitellaan järkevästi. Yrittäjät haluavat olla mukana rakentamassa kestävää ja elinvoimaista Turkua, mutta tämä ei voi tarkoittaa sitä, että kaupungin keskusta näivetetään tekemällä siitä saavuttamaton.
Keskustan saavutettavuudessa on huomioitava myös eri väestöryhmien tasa-arvo ja muutokset väestörakenteessa. Ikääntyvä väestö ja lapsiperheet tarvitsevat mahdollisuuden päästä liikkumaan keskustaan helposti myös autolla. Tämä ei ole vain palvelukysymys, vaan myös tasa-arvokysymys – kaikilla ei ole mahdollisuutta siirtyä sähköautoihin tai käyttää joukkoliikennettä. Esteettömyys on oltava osa keskustan kehittämistä
Ehdotamme, että Turun keskustan kehittämisessä keskitytään konkreettisiin ja realistisiin ratkaisuihin, jotka tukevat yrittäjyyttä ja vähentävät päästöjä ilman, että kenenkään asiointi- tai toimintamahdollisuudet kärsivät.
Yrittäjät ovat valmiita tekemään osansa kestävän kehityksen puolesta, mutta muistutamme, että toimien on oltava oikeudenmukaisia ja kaikkien saavutettavissa.
Kirjoittaja on Janne Uoti
Turun Yrittäjien hallituksen varapuheenjohtaja
Avainsanat: #kevät
Viikon turkulainen Kalervo Väänänen

Saaristomeri pelastuu Väänäsen opein Turun yliopiston rehtorina kymnmenvuotisen uran tehnyt Kalervo Väänänen ei ole jäänyt lepäämään laakereillaan eläköitymisensä jälkeen.
Star Tours -Matkoja vuodesta 1986

Olemme henkilökohtaiseen palveluun ja helppoon asiointiin panostava matkatoimisto. Järjestämme pakettimatkoja ympäri vuoden sekä Suomeen että ulkomaille, aina päivän mittaisista
Muutami asioi ku tapahtus 1.6

🇫🇮 Suomen tapahtumia 1. kesäkuuta: 🔹 1906 – Suomeen säädettiin yleinen ja yhtäläinen äänioikeus (voimaan 1.6.) Vaikka laki
Kesäloma alkaa kouluissa

Helatorstai meillä ja muualla

🇫🇮 Helatorstai vanhoissa suomalaisissa perinteissä Vaikka helatorstai on kristillinen juhla, siihen on Suomessa yhdistynyt esikristillisiä kevätperinteitä, etenkin maaseudulla. Tässä
Uutissi Turust 12.5 -ei virallissi mut torellissi

Uutissi Turust. Uutispuristimena Vähä Heikkilä morjens. ooo Turun ratikan suunnittelu vaaj jatkuu ja jatkuu. Sevverran kuulin et maanpualustuksellisist syist