Punaviinin terveyshöydyistä on uutisoitu jo kauan. Useimmat tietävät parin punaviinilasillisen tekevän hyvää sydämelle, mutta kuinkahan moni on kuullut, että se torjuu myös flunssaa ja alentaa kolesterolia?
Health Today listasi nämä kuusi keinoa, joilla punaviinin juominen tekee hyvää terveydelle.
1. Alentaa kolesterolia
Runsaskuituiset Tempranillo-rypäleet, joita käytetään tiettyjen punaviinien valmistuksessa, voivat merkittävästi vaikuttaa kolesteroliarvoihin, kertoo espanjalaisessa Universidad Complutense de Madrid -yliopistossa tehty tutkimus.
Tutkimukseen osallistuneet terveet ihmiset söivät samaa punaisista Tempranillo-rypäleistä löytyvää ravintolisää. Tulosten mukaan näiden ihmisten huonon kolesterolin määrä aleni yhdeksällä prosentilla. Lisäksi ihmisillä, jotka kärsivät jo valmiiksi korkeasta kolesterolista, huonon kolesterolin määrä aleni 12 prosentilla.
2. Suojaa sydäntä
Huonon kolesterolin vähentämisen lisäksi punaviinin sisältämät, polyfenoli-nimiset antioksidantit auttavat pitämään verisuonet joustavina ja vähentävät veritukosten määrää.
Asiantuntijoiden mukaan kyseiset antioksidantit ovat lähes yhtä toimivia kuin aspiriini. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että runsas alkoholinkäyttö vahingoittaa sydäntä, eli kohtuus kaikessa!
3. Kontrolloi verensokeria
Punaisten viinirypäleiden kuoressa on runsaasti luonnollista yhdistettä nimeltä resveratroli. Yhdisteestä voi olla apua diabeetikoille verensokerin säätelyssä, havaittiin äskettäin tehdyssä tutkimuksessa. Lisäksi resveratrolia ottavien kokonaiskolesterolin määrä sekä systolinen verenpaine aleni.
Tutkijat uskovat, että resveratroli stimuloi insuliinin erittymistä tai aktivoi proteiinia, joka auttaa säätelemään herkkyyttä glukoosille ja insuliinille.
4. Tehostaa aivojen toimintaa
Resveratroli voi olla myös vastuussa siitä, että muisti pysyy terävänä. Yhdisteen on osoitettu estävän beeta-amyloidiproteiinin muodostumista, eli sen aineen, joka saa aikaan Alzheimer-potilaiden aivoihin ilmestyvän plakin.
5. Torjuu flunssaa
Punaviinin antioksidantit voivat auttaa sinua pysymään terveenä. Vuonna 2010 tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että flunssan riski oli 40 prosenttia alhaisempi niillä, jotka joivat viikoittain yli 14 lasillista punaviiniä. Antioksidanttien uskotaan taistelevan tulehduksia vastaan ja suojaavan soluja vapailta radikaaleilta, joilla voi olla tekemistä syövän ja muiden sairauksien kehittymisessä.
6. Hoikistaa
Toisen punaviinin sisältämän piceatannol-nimisen yhdisteen on osoitettu ehkäisevät rasvasolun kasvamisen. Tutkijat uskovat, että piceatannol kiinnittyy rasvasolujen insuliinireseptoreihin ja estää keskeneräisiä rasvasoluja kasvamasta.
O oma ittes vaan
https://www.facebook.com/uutissiturust/ Klikkaa Voimalaan tästä
Tuomas Myllykoski – Kun asiat hoidetaan maaliin asti
Asuntokauppa on usein yksi elämän suurimmista päätöksistä. Silloin tarvitaan välittäjä, joka ei jää pohtimaan sivusta, vaan tarttuu toimeen. Turun
Voimala
https://www.facebook.com/profile.php?id=61590592702217
30.5.2026
3 merkkiä siitä, että tarvitset lepoa
https://www.facebook.com/profile.php?id=61590592702217 1. Ärsyynnyt tavallista helpommin 2. Lepokaan ei enää tunnu palauttavan 3. Ilo katoaa asioista, joista ennen nautit
Kun elämä mahtui kahteen muovikassiin
Turkulainen Ville Mäkilä rakentaa palvelua, jossa lahjoittaminen tehdään helpoksi ja osaksi tavallista arkea. Hänen perustamassaan Auttamisesta Arkea -palvelussa yritys tai